Som kirkefællesskab, er en del af vores praksis også kirkelige handlinger som foretages i det store fællesskab – Fordi vi også på den måde viser, at vi følges ad i livets forskellige faser.

Barnevelsignelse af de små børn.
Kirken står sammen om at velsigne de små børn, som Jesus har lært os i Mark. 10:13-14 og Luk. 18:15- 17. Det vil oftest finde sted inden for barnets første leveår.

Konfirmation/ Ungdomsvelsignelse
Konfirmation i frikirker er en lidt speciel konstruktion – For vi forudsætter ikke at man er døbt. Dermed ligger “bekræftelsen” ikke i dåben, men i troen.
I lignende sammenhænge, kaldes det ungdomsvelsignelse – men vi har dog valgt at fastholde ordet ‘Konfirmation’, da det foregår på samme tidspunkt og i samme ramme som man kender til konfirmationer i Folkekirken.

Det eneste der ligger til grund for konfirmationen i Strandvejskirken, er det forudgående undervisningsforløb. Der forudsættes hverken dåb eller medlemskab.

Teenagerne tilbydes at ‘gå til præst’ hos kirkens præst, som bl.a. underviser dem i de bibelske grundsandheder og i kirkeliv og traditioner. Undervisningen afsluttes med en festgudstjeneste i foråret, hvor de unge velsignes i menigheden.

Kontakt os, hvis du har et barn du gerne vil have med.

Vielse
Kirkens præst har tilladelse fra Kirkeministeriet til at foretage vielse, med borgerlig gyldighed, såfremt den ene part er medlem af Strandvejskirken. Vielse foretages altid efter forudgående samtaler.

Begravelser
Begravelser foretages almindeligvis af kirkens præst, enten ud fra kirken eller kirkegårdens kapel. Vi samarbejder med de lokale sognekirker og gravstedet vil i udgangspunkter være i det sogn hvor man bor.

Nadver
Ved nadver i kirke udtrykker vi vores fællesskab med den opstandne Jesus og mindes hans lidelse og død. Nadveren er åben for alle, som ønsker at deltage. Vi fejrer ikke nadver på alle gudstjenester, men ofte.

Dåb
Dåb i vores kirke er en praktisk og symbolsk handling, hvorved du bekræfter din tro på Jesus.